Hoppa till sidans innehåll

Målsättningar och visdomsord inför kommande säsong

01 MAR 2017 09:39
Vintercupen är inne på sin sista vers, vilket bara kan betyda att våren och huvudsäsongen nalkas. Därför kollar vi tempen på vissa medlemmars tankar och målsättningar inför kommande säsong.
  • Uppdaterad: 01 MAR 2017 20:15

"Vinna är inte allt, skönaste är känslan när man går i mål och vet att man gjort allt man kunde. Glöm ej glädjen, den sprider värme". Kommentaren är sagd ifrån Anders "Skubbe" Sjöberg och personifierar vad jag upplever att klubben står för, och vad kan utläsas ifrån medlemmarnas tankar kring klubben.

Hur kom det sig att vissa blev medlemmar och tankar inför kommande säsong? Intressant att läsa hur kärleken spirat genom klubbmedlemskap, men även medfört glädje och nya bekantskaper. En sak verkar vi alla har gemensamt gällande favoritpass respektive hatpass. Det är väl då vi ska tänka på Alexander Leskovecs väl valda ord: "Det spelar ingen roll hur trött och ansträngd du är, det finns mera kraft att hämta, psyket viker ner sej långt innan kroppen".
Tack alla som valde att medverka, vilket medförde nedanstående långa läsning.

Frågorna som blev ställda var följande:
1. När blev du medlem i Glasrikets RC Nybro och hur fick du info om klubben?
2. Vad är det bästa med klubben och förslag på förbättringar?
3. Någon tävling under det komande året som siktas mot och/eller övriga målsättningar?
4. Något favoritträningspass respektive nödvändigt "hatpass"?
5. Några visdomsord respektive tankar att ta med sig vid träning och tävling?

 

 

 

 Mårten Johnsson

 

 

 

1. Det var nog våren 1998. Det var min vän Mattias Thorén som tyckte jag skulle hänga med på en träning med GRC för att det fanns så många brudar där.

2. Det bästa med GRC är ju att jag träffade Ewa där. Utöver det så tycker jag att det är en härlig stämning bland medlemmarna, alla är trevliga och deltar på sina villkor.

3. Jag tänkte vara med i Wings for life för första gången i år. Sen blir det något lopp i Krakow under våren men lite oklart vilket. Om lusten faller på kanske något mer under sommaren.

4. Favoritpass är nog ett lugnt långpass med trevligt sällskap helst löpning men cykel är ok det också. Hatpass måste bli 20x100 meters simintervaller, vilket självplågeri!

5. Det som inte dödar det härdar.

 

Caroline

 

 

 Caroline Turkowitch

 

 

 

 




1. Minns inte när jag blev medlem. Sprang mycket som ung, men hade sedan ett långt uppehåll. När jag tog upp träningen igen mötte jag Ewa och Maries pappa på ett långpass, som uppmuntrade mig att gå med i klubben.

2. Jag älskar att den är så välkomnande för alla människor och inkluderande oavsett ambitionsnivå!

3. Under 2017 ska jag göra en svensk klassiker samt premiär i minitri!

4. Tyvärr har jag haft dålig närvaro men gillar alla pass! Jättekul med bootcamp passen och att de funkar för hela familjen!

5. Jag gillar tävling och önskar att fler skulle våga testa - Det är en kick att ha genomfört oavsett placering samt bästa träningsmotivationen!

 

 

 Ewa Johnsson

 

 

 



1. Året var 1992 och vi hade ett skollag på Pingststafetten Braås. På samma stafett deltog GRC. Där träffade vi bl.a. Nonne Edsenius som tyckte vi skulle komma ner på en träning med GRC. På den vägen är det. Vi blev väldigt fint bemötta och väl omhändertagna i klubben.

2. Styrkan med klubben är bredden och att vi satsar på "vanliga" motionärer i alla åldrar. Vi är ingen elitklubb och det tycker jag är bra. Däremot kan klubben bli bättre på att fånga upp ungdomar.

3. I år blir det Swim Run och eventuellt wings of Life. I år har jag tänkt att fokusera mer på löpning.

4. Hatpass som är bra och effektiva: intervaller 70/20. Favoritpass: parintervaller och de lugna långpassen på söndagar.

5. Glädje och gemenskap att träna tillsammans med andra som delar samma intresse ger mycket energi och samtidigt en hälsosamt liv både psykiskt och fysiskt.

 

 

 

Anders Sjöberg

 

 

 



1. 2015

2. Kommer inte på något.

3. Tävlingar blir nog linnealunken, km, Jönköping Ironman 70.3 och sist Kalmar Ironman, som det ser ut nu.

4. Tripasset är bäst.

5. Jag skapar alltid positiva målbilder innan tävling eller träning, måste tro på det man gör. Vinna är inte allt, skönaste känsla är när man går i mål och vet att man gjort allt man kunde. Glöm ej glädjen, den sprider värme.

 

 


 Carola Axelsson

 

 

 

 


1. Tror det var 2015 som jag gick med, så jag har inte varit medlem så länge i klubben. Det var Emanuel, som jag träffade på Actics gruppträningspass som pratade gott om GRC och främst om triathlonträningarna, som jag var lite nyfiken på men inte vågade mig ner på. Jag hade hösten 2014 precis gått en crawlkurs och var en ursel simmare så första triathlonträningen fick jag och Thomas Hästsbacka en hel bana för oss själva. Generöst men troligtvis berodde det på att vi inte var i klass med övriga i gänget...haha

2. Det bästa med klubben är såklart alla positiva medlemmar! Ett härligt glatt gäng i blandade åldrar! För att få en fungerande förening krävs engagerad styrelse samt delaktiga medlemmar som ställer upp, vilket jag tycker det är i GRC. 2017 kommer att bjuda på mycket spännande aktiviteter och engagemang. Mer om detta kan man läsa på GRC:s hemsida. Kul med variationen och öppenheten för olika aktiviteter i klubben och inte bara inriktat mot löpning.

3. Jag är anmäld till HIM i Jönköping i sommar. Vi är flera Glasrikare som är anmälda och det ska bli mycket trevligt, både att genomföra loppet samt att vi är så pass många som representerar klubben som kan stötta och pusha varandra! Sen har jag anmält mig till Swimrun i Kalmar i sommar. Har även precis varit uppe i Sälen/Mora och skidat mig igenom Vasaloppet, för andra året. Om jag känner mig själv rätt, så kan det säkert även dyka upp en och annan intressant tävling/lopp under året som man inte kan motstå...

4. Favoritpass....hm så svårt, gillar de flesta passen/träningarna men jag säger våra triathlonpass, alla kan delta oavsett nivå och det en fantastiskt positiv och trevlig stämning. Icke favorit: Alltså löpning är inte min favorit, helt klart inte!! Har lite hjärnspöken som säger till mig att jag är värdelös..haha. Det handlar klart om träningsmängden, för att bli bättre krävs kontinuerlig träning. Men på grund av ett opererat knä som är hopspikat med skruvar och titanplatta så är jag tyvärr begränsad att just utsätta knät för belastningen som blir vid löpning. Jag kommer i framtiden att få byta knäled så försöker anpassa och njuta av det mesta fram tills dess!

5. Gammal klyscha: "Den bästa träningen är faktiskt den som utförs" Men den positiva endorfinkick kroppen får av att vara aktiv, finns inget i världen som kan ersätta det enligt mig! Men det allra viktigaste för mig är att jag måste känna glädje i träningen. Inte alla gånger självklart, för tuffa kräkiga pass eller tävlingar kan i stunden vara svårt att känna någon glädje i, men det ska dock efteråt kännas gott! Och sist men inte minst den inspiration och den sociala gemenskapen som man får i sammanhang med likasinnade...wow, bara det är glädje!!

 

 

 

 Joakim Fröjd

 

 

 

 

1. Blev medlem hösten 2015, fick tipset av en arbetskamrat.

2. Glad och lättsam stämning, lätt att som ny känna sig välkommen. Det finns löpare på alla nivåer så man behöver aldrig känna att man inte passar in.
Vi har i princip ingen verksamhet för barn/ ungdomar – men bättring är på gång.

3. Jag har flera tävlingar i sommar som jag ser fram emot, bl.a. Kalmar Swimrun, Kalmar MiniTri och förstås höjdpunkten Ironman 70.3 Jönköping. Utöver planerade lopp så hoppas jag springa mitt första Marathon under året även om jag inte vet var eller när ännu.

4. Bästa passen är nog distanspass i lugnt tempo en ljummen sommarmorgon, gärna i okänd terräng så det blir lite upptäcktsfärd.
De pass som kan vara svårast att komma iväg på tycker jag är intervallträning, när man vet att det kommer att göra ont – men med gott sällskap så går det alltid lättare.

5. Ha roligt!

 

 

 

 Madeleine Lagesson

 

 

 

 

 


1. Jag tror att jag är inne på femte året som medlem. Jag började prata med Kristina Johansson på Actic. Vi hade bägge löpning och triathlon som intresse. Hon berättade att glasriket hade intervallträningar på onsdagar som hon brukade vara med på. Det intresserade mig eftersom jag ville bli en snabbare och starkare löpare. Kristina garanterade att jag kunde vara med i klubben och köra intervaller eftersom passen var upplagda så att alla löparnivåer kunde vara med.

2. Genom klubben har jag träffat många nya vänner som jag kan träna med förutom de pass som klubben anordnar. Tips och råd när det gäller löpning och triathlon. Samåkning och känslan av klubbtillhörighet när man är ute och kör olika lopp.

3. OS distans i triathlon, Malmö var eller är målsättningen för året. Men eftersom jag fick hälsporre efter Växjö maraton och fortfarande har problem med får jag ligga lite lågt.
Eftersom jag golfar och Småland har SM i år har jag tänkt spela äkta makar +100 på Ekerum och D50, singel i Ryfors i början av juli.

4. Långpass i prattempo med en kompis som håller jämnt tempo är mitt favoritpass.
Mina hatpass genom åren har varit styrketräning, men som jag så väl behövt eftersom jag bara har ett korsband på mitt högra knä. Jag har börjat gilla styrkepass, sedan min son utbildade sig till PT för drygt två år sedan och jag mig till 20 Pt-pass mot en Mallorcaresa.

5. Jag tränar för att må bra och bli stark i både kropp och psyke. Men det är bara att konstatera att med stora eller små mål blir träningen roligare och utmanande.

 

 

 

 

 Alexander Leskovec

 

 

 

 

 

 



1. 2013

2. Glädjen, sammanhållningen och den fina stämmningen. Inga förslag, tycker att det händer oerhört mycket i klubben nu.

3. Älskar att tävla! Det blir ca 15 lopp per år, allt från 800m till halvmara. Målet för i år är som tidigare att bli snabbare.

4. Gillar långa intervaller, tröskelpass samt långpass. Ogillar korta intervaller.

5. Det spelar ingen roll hur trött och ansträngd du är, det finns mera kraft att hämta, psyket viker ner sej långt innan kroppen.

 

Skribent: Johan Lennartsson
E-post: This is a mailto link

 

 

Träna med oss.

Följande dagar tränar vi löpning gemensamt:
Onsdagar: 18.30
Söndagar: 10.00 (Vintersäsongen)
18.00 (Sommarsäsongen)

Samling vid Nybro OK’s stuga i Svartbäcksmåla.

Kom och prova på utan krav på medlemsskap.

Våra bankuppgifter:

PG. 496 83 47-7
Swish 1236449052

 

Bli medlem

 

facebook

 

Stöd oss via ditt spelkort.

 

Prenumerera på nyhetsbrev

* obligatoriskt fält

Postadress:
Glasrikets RC Nybro
Östgötagatan 27
38221 Nybro

Kontakt:
Tel: +46733881111
E-post: ordforande@glasriket...

Se all info